HomeAlgemeenTips voor een duidelijke uitleg animatie

Gerelateerd

Tips voor een duidelijke uitleg animatie

Wanneer je als bedrijf wilt uitleggen wat je precies doet en waarvoor en hoe klanten je dienst of product het beste kunnen gebruiken, kun je dit makkelijk doen door het maken van een uitleganimatie. Een ander woord voor een uitleganimatie is ook wel een explanimation. Dit is een samenvoeging van de woorden explaining en animation, wat respectievelijk natuurlijk uitleggen en animatie betekent. Een uitleganimatie is een goede manier om een complex proces of iets dergelijks uit te leggen. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat dit goed gedaan wordt. Daarom geven we je in dit artikel voor een duidelijke animatie laten maken.

De stijl

Ten eerste is het belangrijk dat je voor je uitleganimatie een stijl kiest die past bij je bedrijf en datgene dat je wilt uitleggen. Hierbij moet je ten eerste natuurlijk kijken naar je publiek. Welke leeftijdscategorie je aan wilt spreken heeft bijvoorbeeld al veel invloed op de stijl van je video. Ook is de stijl die je kiest natuurlijk heel erg anders als je de video maakt voor andere bedrijven of voor consumenten. Bij B2B bedrijven is de sfeer waarschijnlijk wat formeler en ingewikkelder dan voor consumenten. Om voor de juiste stijl te kiezen kun je naar andere animatievideo’s kijken om te zien wat werkt en wat niet, maar uiteindelijk is het een kwestie van veel verschillende stijlen proberen.

Storytelling

Het concept storytelling betekent dat je iets uitlegt in verhaalvorm. Veel ingewikkelde boodschappen en processen worden op deze manier een stuk duidelijker en makkelijker te volgen, ook als je niet veel kennis hebt over het desbetreffende onderwerp. Het geeft namelijk structuur waardoor de uitleg makkelijker te begrijpen en te volgen is. Een goede verhaallijn om aan te houden is eerst de context schetsen waarom je bedrijf of product er toe doet. Je kunt bijvoorbeeld zeggen wat er speelt in de markt en hoe jouw product of dienst een probleem oplost.

Maak het niet te lang

Iedereen is tegenwoordig druk en heeft eigenlijk te weinig uren in zijn dag. Niemand gaat meer dan een paar minuten naar een uitleganimatie kijken. Om ervoor te zorgen dat je klanten niet afhaken, is het dus belangrijk dat de animatie kort maar krachtig is. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want vaak moet er veel informatie in komen. Het uitgangspunt voor de lengte van een animatievideo is 90 seconden. Dit zou lang genoeg moeten zijn voor een duidelijk verhaal en kort genoeg om de aandacht van je klanten erbij te houden.

Trending